Zen er vejen til erkendelse
Tim Pallis
NŒr mennesker f¿ler, at ord, musik eller forskellige aktiviteter bringer dem i helhed og samh¿righed med andre og verden, er det fordi de har en ubevidst l¾ngsel efter at genskabe en tilstand af udelt bevidsthed og enhed med "omverdenen". Men man beh¿ver ikke at inds¾tte noget imellem sig selv og sin "omverden" for at f¿le sig i samh¿righed med verden.
Det voksne menneske f¿ler ofte, at hans bevidsthed er fragmenteret, delt eller splittet i mods¾tninger. Basis for denne f¿lelse af splittelse er en adskillelse af "selv" og "omverden". Herved opstŒr et omverdensproblem.
F¿lelsen af v¾re opdelt i mods¾tninger er i buddhismen ensbetydende med ordet duhkha, som betyder eksistentiel kval. Duhkha er en f¿lelse af kval og utilfredshed, en tydelig fornemmelse af, at der er en mangel og en smerte ved ens situation. Duhkha er den f¿rste af buddhismens fire ¾dle sandheder. Disse svarer til de fire inddelinger, som findes i den indiske l¾gevidenskab:
En konstatering af at man er syg.
Sygdommens Œrsag.
Sygdommens forsvinden.
Sygdommens behandling.
Duh i ordet duhkha er et negativt pr¾fiks, som vi kan genfinde i alle indoeurop¾iske sprog: Tve-, dys-, dis-, zur-, zer-, u-, mis,- eller van-. Pr¾fikset betyder: Adskilt, fra hinanden, s¿nder, i to dele, itu, modsat eller for sig selv. Dys betegner altid noget mangelfuldt eller sygeligt. Tve betegner noget delt eller dobbelt. Kha i duhkha er det samme som sanskritordet akasha, som betyder rum.
Duhkha betegner altsŒ en tvedeling eller splittelse af bevidsthedsrummet, og er den utilfredsstillende f¿lelse, der kommer af en spaltning af vor oprindelige helhed i to dele. Det er vor s¾dvanlige bevidstheds diskriminerende og tvedelende tendens, som fŒr os til at f¿le os spaltet i to dele, der stŒr i mods¾tning til hinanden.
Det er bevidsthedens refleksive aktivitet, der g¿r os til genstand for vor egen iagttagelse. Dermed objektiverer vi alle ting i en adskilt "omverden". Det at t¾nke og tale om en objektiv virkelighed eller en ydre verden vil sige at objektivere. Det er ogsŒ at objektivere at tale om en indre eller subjektiv verden, dvs. at g¿re sig selv og sine tanker til objekt for sin iagttagelse.
Som f¿lge af vor psykologiske splittelse indf¿rer vi en filosofisk opdeling af verden i pol¾re begreber, som opstŒr i gensidig afh¾ngighed af hinanden. Man kan ikke have det ene uden det andet. Dermed tolkes tvedelingen af verden som mig og dig, indre og ydre, ubevidst og bevidst, sj¾l og legeme, subjekt og objekt osv.
Dette er i vor kultur blevet betingelsen for, at vi kan tilegne os viden, forstŒ verden og kommunikere tanker, f¿lelser og viden med hverandre. Men denne tilb¿jelighed til at objektivere alt, hvad der er, og hvad der foregŒr, ser buddhister som en hindring for at leve et autentisk og medf¿lende liv.
Man kan ikke se sit eget ¿je, og iagttageren kan ikke se sig selv. Det f¿les ganske vist, som om der er et "jeg", som er centrum i verden, og som ser og bed¿mmer alt og alle. Dette "jeg" er fuldt af ¿nsker og kritik, t¿rster efter k¾rlighed og indflydelse og oplever frustration og smerte.
"Jeget" ¿nsker at leve og skal dog d¿, og det s¿ger med alle midler at sikre sig selv. Sk¿nt dette "jeg" er sig selv, sŒ s¿ger det sig selv. Hvad er jeg sat i verden for? Jeg har endnu ikke fundet mig selv, siger den s¿gende.
Vor uvidenhed med hensyn til vor identitet er fundamental. Vi ved, at vi er blevet f¿dt, og at vi derfor skal d¿. Vi ved ogsŒ, at vi skal igennem forfald og sygdom. Men vi kender ikke vor tidl¿se eller evige v¾ren. Denne uvidenhed har rod i, at vi som mennesker er bevidste om os selv og kan se os selv udefra, samtidig med at vi er os selv, den der faktisk ser.
Med andre ord objektiverer vi os selv, peger pŒ os selv, men sp¿rger alligevel: Hvem er jeg egentlig? Det m¾rkelige er altsŒ, at vi i virkeligheden har os selv, men alligevel har mistet os selv. Vi sanser os selv, men er alligevel ganske ukendt for os selv.
Vi er os selv, men alligevel ¿nsker vi at blive os selv. Vi iagttager hele tiden os selv, men samtidig er vi iagttageren. Denne iagttager oplyser alle ting med bevidsthedens lys, men forbliver selv i m¿rke.
NŒr man vender lyset mod sig selv, ser man nok iagttagelsen, men tr¾kker sig samtidig et skridt tilbage og forbliver endnu engang i m¿rke. Iagttageren vedbliver at v¾re usynlig og ude af stand til at se sig selv som subjekt. Denne umulige situation, dette eksistentielle dilemma er den kval som i buddhismen kaldes duhkha.
Det er ikke kun os selv, som er spaltet i to, nemlig den objektiverende og det objektiverede. Man oplever ogsŒ adskillelsen mellem den, der ser, h¿rer og ¿nsker, og de ting, som er genstand for synet, h¿relsen og ¿nskerne.
Vi kan pŒ grund af denne adskillelse kun se verden subjektivt og ikke verden, som den virkelig er. Vi ser verden, som det passer vor mentale habitus, fordi vi betragter verden som en "omverden", der skal tilfredsstille vore ¿nsker og tilknytninger.
Mennesket stiller filosofiske sp¿rgsmŒl, fordi livet synes at v¾re et paradoks. Det er sp¿rgsmŒl som: Hvad er meningen med livet? Hvor kommer jeg fra? Hvor skal jeg hen? Hvem er jeg? Hvad er sandheden? Hvad er opvŒgningen? Hvad er autentisk? Hvad er alle tings egentlige natur?
Da Buddha engang blev stillet et filosofisk sp¿rgsmŒl, sagde han, at et sŒdant sp¿rgsmŒl kan sammenlignes med en person, som ligger d¿delig sŒret af en pil, og som, f¿r man tr¾kker den ud, vil vide, hvem der har affyret den, og hvad slags pil det er.
Buddhismen har ingen f¾rdigstrikkede filosofiske svar, men den har en kur mod menneskets eksistentielle kval og identitetskrise.
Zen mesteren frems¾tter i reglen en helt anden type sp¿rgsmŒl til den nyankomne: Hvad er dit problem? Hvorfor kommer du her? Hvorfor vil du tr¾ne i Zen? Hvad er der at l¾re her? Hvad er det du vil realisere? Hvad er der i vejen med dig? Hvad mangler du?
Den kinesiske Zen mester Yunmen (864-949) sagde: "Hvis jeg fortalte dig, at der overhovedet ikke er noget i vejen med dig, har jeg allerede begravet dig. Du mŒ selv komme frem til denne erkendelse."
Der mŒ v¾re en sandhed, som nŒr man finder den, griber forandrende ind i ens eksistens. Zen tr¾ningen er en kur, som kan vende op og ned pŒ menneskets grundsituation, som er dyb tvivl og angst for livet. Pilen skal fjernes, sŒret heles, sŒledes at man kan se, hvor begunstiget man egentlig er. Der er ingen anden opvŒgnen eller oplysning.
At helbrede menneskets splittelse eller spaltning i subjekt og objekt medf¿rer en befrielse af vor fremmedg¿relse og identitetskrise. Det er en oph¾velse af alle de skel og gr¾nser, der bŒde bringer utilfredshed med livet til oph¿r og giver Žn en erkendelse af ens sande v¾sen.
Kan vi g¿re noget for at komme dertil? Mester Yunmen (864-949) sagde: "Find ud af hvad der er galt, sŒ falder det hele pŒ plads". Den 2. patriark Huike (487-593) sagde: "Jeg har ikke ro i sj¾len" (kan ikke finde mig selv). Den 1. patriark Bodhidharma (470-543) svarede: "Vis mig den sj¾l, sŒ skal du fŒ fred". Huike: "Jeg har s¿gt og s¿gt, men kan ikke finde den". Bodhidharma svarede: "SŒ kan du endelig slŒ dig til ro".
En munk spurgte mester Yunmen (864-949): "Hvad er det, der er mest vigtigt for mig?" Mesteren sagde: "Netop dig selv, som tror du ikke ved det".
Hele zen tr¾ningen og alle zen mestrenes vidunderlige ord har det ene formŒl, at fjerne alle de ordner man dekorerer sig "selv" med for at afstive sit imagin¾re ego. Det g¾lder om at afskaffe alt det, som man h¾lder til, for at blive kastet tilbage i sig "selv" og finde sig "selv", som er uden selv.
For at der ikke skal v¾re tvivl om omfanget af disse forestillinger, mŒ det siges, at ogsŒ buddhisme, sutraer, zen, mestre, praksis, tr¾ning, meditation, s¿gen, de mange sp¿rgsmŒl og svar ogsŒ er ordner man dekorerer sig selv med. De mŒ alle opgives for at det mest umiddelbare og nuv¾rende kan vise sig.
Dharmaen (sandheden) er en f¿rstehŒnds erfaring. Det er det, der er os aller n¾rmest. Den kan kun erkendes direkte, uden noget som formidler den. Men jo mere man s¿ger dharmaen, des l¾ngere v¾k fjerner den sig, ligesom den horisont man aldrig kan nŒ.
Den amerikanske professor Bernard Phillips spurgte engang Zen mesteren Shinichi Hisamatsu (1889-1980): "Hvis man f¿lger en vej, vil man aldrig nŒ mŒlet, og hvis man ikke f¿lger vejen, sŒ vil man heller ikke nŒ dertil. Man stŒr altsŒ i et dilemma?" Hisamatsu svarede: "Lad det dilemma v¾re din vej".
Det der er grundl¾ggende galt med os, har Hisamatsu formuleret i sin fundamentale kōan, som siger: "NŒr alt hvad du g¿r ikke duer, hvad g¿r du sŒ?" Det centrale i dette er, at man i sin s¿gen mŒ komme til den eksistentielle situation, at alle veje er blokerede - der er ingen vej ud. Dette kaldes den store tvivlsblok.
Det siges i Zen, at nŒr man er tr¾ngt op i en krog og ikke kan komme hverken frem eller tilbage, vil der uv¾gerligt komme et gennembrud. Denne fastlŒshed sammenlignes ogsŒ med, at man befinder sig pŒ toppen af en h¿j s¿jle og er tvunget til at tage endnu et skridt fremad.
I Zen mŒ man ikke blive h¾ngende i sit eksistentielle dilemma. Sk¿nt man er drevet op i en krog, mŒ man ikke resignere. SŒ hvordan er det fat med dig, nŒr du ikke engang kan forblive i denne umulige situation?
Zen er l¾ren om, hvordan man bliver en buddha, og lever det bedste liv i frihed og gl¾de, fri for isolation, fri for egoisme og glad for at afspejle alle ting og blive afspejlet i alle ting, tilfreds med at v¾re dŽt hele, som er tilv¾relsens gr¾nsel¿se situationstotalitet.
Den zen buddhistiske tr¾ning er en praksis, som gerne skulle "f¿re til" dette mŒl. Det er meget vigtigt i denne praksis at v¾re sit eget lys, ikke at st¿tte sig til hj¾lp udefra, men i sidste ende kun at hente hj¾lpen i sig selv.
Jeg tror det er vigtigt at fremh¾ve, at der ikke er noget ekstraordin¾rt ved det menneske, som er kommet dertil. Han ignorerer ikke karma loven, som siger, at alle tanker og handlinger fŒr en eller anden virkning i tilv¾relsen. Og han ignorerer ikke lidelse, men ser livets h¾ndelser i ¿jnene hvert ¿jeblik.
Zen buddhismen har en slags trosbekendelse:
En s¾rlig formidling udenfor skrifterne
Ikke at henholde sig til ord eller begreber
En direkte pegen pŒ bevidsthedens v¾sen
At
se sin oprindelige natur og blive en buddha
Denne uafh¾ngighed af buddhismens skrifter betyder dog ikke, at man slet ikke skal studere buddhisme eller undgŒ vejledning i praksis. Det betyder blot, at man i sin s¿gen efter sandheden eller dharmaen mŒ s¿ge grundlaget for teksterne eller dŽt i en selv, som gŒr forud for dem, dŽt der er f¿r ord og begreber.
Dette f¿r er ikke et f¿r i tid, men det ophav til alle de tanker og ord, som udtrykkes i skrifterne. I zen hedder dette ophav kokoro (kin. shin), som kan overs¾ttes med bevidsthed, hjerte, v¾sen eller natur.
Det skal ikke forstŒs som bevidsthed i psykologisk forstand. Man mŒ ikke tro, at det er bevidstheds livets str¿m af tanker og f¿lelser det drejer sig om. I zen tr¾ningen drejer det sig om at afsk¾re den mentale str¿m af erindringer og forventninger, som skaber den tids pr¾gede opfattelse af tilv¾relsen i fortid og fremtid og erkende den absolutte nuv¾renhed.
Al meditationspraksis og yoga gŒr ud pŒ at helbrede splittelsen og erkende, at der ikke findes noget "selv" i mods¾tning til "omverden". Det, vi kalder "selv" og "omverden", er blot begrebslige abstraktioner af Žn eneste virkelighed, som vi altid har v¾ret identisk med.
Zen tr¾ningen er i sit udgangspunkt dualistisk, fordi man ¿nsker at opnŒ en eller anden tilstand, det v¾re sig befrielse, samadhi eller opvŒgnen. Men det paradoksale er, at vejen til dette mŒl er at forblive lige her i dette nu.
For at komme fra A til B er det n¿dvendigt at forblive i A. Derfor er bevidstheden om at opnŒ noget, at blive bedre til noget eller at blive v¾kket gennem zen tr¾ningen i sig selv en hindring for en dyb praksis.
Man mŒ derfor praktiserer for meditationens egen skyld, for dharmaens egen skyld. Det er ligesom nŒr snedkeren finpudser sit f¾rdiglavede m¿bel. PŒ en vis mŒde er zazen praksis ganske nyttesl¿st, men hvis man ikke praktiserer denne nyttesl¿se meditation helhjertet, bliver livet nyttesl¿st for en.
Zazen er en praksis, hvor man optr¾ner sig i stillesiddende og ubev¾gelig meditation med fokus pŒ sin udŒnding. Det g¿res bedst ved at lytte til det sted i bugen, hvor Œndedr¾ttet kommer fra, samtidig med at man holder Œndedraget tilbage, sŒ udŒndingen bliver lang og dyb. Man b¿r lytte indad og nedad i tanden, som er det japanske ord for den nederste del af bugmuskulaturen.
EfterhŒnden som man blive mere ¿vet i zazen praksis beh¿ver opm¾rksomheden ikke l¾ngere at fastholde et meditationsemne. Der er kun "ren" opm¾rksomhed eller "ren" lytten. Den, der har praktiseret et stykke tid, kender til en klar, lyksalig og ŒrvŒgen tilstand, som kommer ganske af sig selv, uden at han g¿r noget specielt for at opnŒ den.
Et klassisk Zen sp¿rgsmŒl lyder sŒdan: "Vis mig i dette ¿jeblik dit oprindelige ansigt, f¿r dine for¾ldre blev f¿dt." Ens oprindelige ansigt hedder pŒ japansk honrai no memmoku, og det er ensbetydende med buddhanaturen eller den vŒgne natur. Honrai betyder oprindelig, egentlig eller fra begyndelsen, men ikke i tid. Udtrykket f¿r de blev f¿dt er heller ikke et f¿r i tid, men f¿r enhver bevidst refleksivitet, begrebsdannelse eller tankevirksomhed.
Det drejer sig sŒledes i Zen tr¾ningen om at l¾re at stoppe den refleksive tilb¿jelighed, som er en naturlig del af vor menneskelige situation. Dyb meditation er basis for at erkende ens egentlige v¾sen. Her fungerer bevidsthedens refleksive aktivitet ikke l¾ngere. Man objektiverer ikke l¾ngere sig selv eller sin meditation.
Man kan stort set inddele meditationen i tre niveauer:
1) Den "rene" meditation.
2) Bevidstheden om sin nuv¾rende meditationstilstand.
3) Bevidstheden om, at man er bevidst om denne meditation.
Disse tre meditationserfaringer kan hj¾lpe med til at erkende den tilstand af "ren" v¾ren eller "ren" sansning, som gŒr forud for, at man begrebsligg¿r virkeligheden og dermed adskiller sig fra den.
Der er ingen anden virkelighed end denne "rene" sansning, denne naturlige, udelte bevidsthedstilstand eller direkte erfaring af virkeligheden, hvor bevidstheden er Žn, v¾ren er Žn og sanseerfaringen er Žn i den evige nuv¾renhed.
Man kan ikke opdele denne v¾ren i Žn eksistens, som sanser, og en anden, som sanses, lige sŒvel som man ikke kan adskille sin udŒnding fra den luft, der udŒndes. Det er Žn levende identitet, som er denne nuv¾renhed i hele sit omfang.
Vor sande natur er denne udelte tilv¾relse. Der er intet andet udenfor denne eksistens eller naturlige tilstand. Der er intet adskilt fra den, og den er ikke opdelt. I denne udelte virkelighed er jeg og omverden ikke to, dvs. hele verden er Žn selv.
Derfor kaldes den ogsŒ ichimi zen, som betyder Žn smag zen, fordi det er umuligt at v¾re adskilt fra den nuv¾rende situationstotalitet sk¿nt noget ser ud til at v¾re derude eller v¾re en "omverden".
Et andet Zen udtryk er ichinen manen, som betyder Žt ¿jeblik - titusind Œr, eller Žt glimt - evigheden. Dette er en filosofisk mŒde at formulere den almindelige sandhed, at tidens eksistens ikke kan opleves.
Der er ingen tid og afstand involveret ved sansning af virkeligheden lige nu. Alt hvad vi opfatter med sanserne er Žn og udelt. Helt at forstŒ dette frav¾r af splittelse er at erkende zens spirituelle essens. Al logisk refleksion foruds¾tter en adskillelse mellem subjekt og objekt. Derfor er zens v¾sen ulogisk og tilv¾relsen dybt uforstŒelig intellektuelt set.
Titlen
buddha eller det at v¾re en levende buddha betyder: Den som er vŒgnet, og som
har fŒet ¿jnene op. BŒde ordet buddha og ordet bodhi, som betegner Siddhartha Gautamas opvŒgnen, kommer af samme
sproglige rod, nemlig budd, som
betyder at vŒgne eller fŒ ¿jnene op.
Men hvad vil det sige at fŒ ¿jnene op? Det betyder at realisere sin egentlige natur eller at erkende buddhanaturen (buddhata), som er tilv¾relsens sande natur. Denne natur er if¿lge den japanske zen mester Dōgen (1200-1253): "Bjerge og floder og den store jord." Andre steder i zen litteraturen finder man udtryk som: "Det oprindelige ansigt f¿r du blev f¿dt" eller: "Det sande menneske uden status" eller: "Det store runde spejls visdom", som afspejler alle ting, men selv er uden beskaffenhed.
MŒske kan man bedst kalde det for bevidstheds rummets totalitet, som er ubegr¾nset og nuv¾rende. Denne Œbne nuv¾renhed er Žn selv, ens sande natur, som i dette ¿jeblik l¾ser disse ord, og som er uden form, navn og skikkelse. Det er den levende og sansende nuv¾renhed, som er uden begyndelse og afslutning, livets kontinuerlige v¾ren, som inddrager alle ting.
Tilv¾relsen eller livets sande natur er nuv¾renhedens ubegr¾nsede situationstotalitet. Det er bevidstheds rummets vidstrakte helhed, der som et spejl helt upartisk reflekterer alle ting i det evige nu. Det er den store fylde af v¾ren, som er begunstiget med sanser og bevidsthed.
Vor oplevelse af verden er allerede og har i virkeligheden altid v¾ret udelt. En hvilken som helst forestilling om, at den, der oplever, er adskilt fra det, som opleves, er en illusion. Al oplevelse er derfor udelt, men den, der ikke forstŒr, hvad dette betyder for hans liv, mŒ gennem zen tr¾ningen eliminere dualismens vildfarelse.
Kenshō er det japanske ord for den f¿rste indsigt, som f¿rer til den fulde erkendelse i zen. Kenshō betyder at se naturen, hvilket er dŽn direkte erfaring, at man ikke begr¾nser sig til blot at v¾re en individuel person med krop og mentalt liv. Det er den indsigt, at verden ikke blot er ens "omverden", men netop Žn selv.
Den tyske mystiker Meister Johannes Eckehart (1260-1327) sagde: "SŒ l¾nge jeg er det eller det eller har det eller det, er jeg ikke alle ting og har ikke alt. Bliv helt "ren" til du hverken er eller har det eller det, sŒ er du altomfattende, og nŒr du hverken er det eller det, er du alle ting."
Den spanske mystiker Johannes af Korset (1542-1591) sagde: "For at v¾re alting ¿nsk at v¾re ingen". Den japanske Zen mester Dōgen (1200-1253) sagde: "At glemme sig selv er at blive v¾kket af alle ting".
Den japanske zen mester Yamada Koun (1907-198?) sagde: "I virkeligheden er der kun Žn eneste...nej! ikke engang Žn, for denne kan ikke se sig selv som Žn, da der ikke er noget "udenfor" den." ƒn kan derfor ikke opleves.
Buddhanaturen er ikke selv-bevidst i almindelig forstand. Det springende punkt i zen er hverken to hed eller ikke to hed, men de tos ikke to hed. Du og jeg er to og dog er vi Žn. Et andet ord for dette er k¾rlighed.
Igen og igen h¿rer vi zen mestrene sige, at i virkeligheden er der hverken sind eller ting, hverken jeg eller anden, hverken indre eller ydre. Uanset hvor mange ord vi bruger for at tale om og forklare den udelte v¾ren, kan man ikke beskrive den ved hj¾lp af ord.
SŒ kunne man lade v¾re med at sige noget, men det ville nok heller ikke tydeligg¿re hvad zen er. Tavshed er nemlig en flad eller d¿d stilhed. Vi kan kun forstŒ zen, nŒr vi er befriet for bŒde tale og stilhed, ben¾gtelse og bekr¾ftelse.
Ethvert levende v¾sen er suspenderet i det store tomme bevidsthedsrum, som ikke kan objektiveres. Men det er levende, tr¾kker vejret, og kan se, h¿re og f¿le en situationstotalitet.
Den store fylde af v¾ren, som vi er, er ikke begr¾nset til blot at v¾re krop og sind. Den er tilv¾relsens totalitet, som er begunstiget med sanser og bevidsthed. Men pas pŒ! For denne filosofi er ikke dharmaen, slip den, lad den falde, sŒ ser du, at du er alle tings natur. Herefter f¿ler man sig hjemme i det almindelige upr¾tenti¿se liv, tilfreds med hvad der er eller ikke er, og hvad man har eller ikke har.
Den ideelle zazen meditation er en tilstand, hvor man har opgivet alle dualistiske forestillinger som: Vej og opnŒelse, midler og mŒl, fortid og fremtid, sind og krop, spirituelt og verdsligt og ikke mindst oplyst og uoplyst. Det er imidlertid ikke kun, nŒr man sidder, at man kun sidder (shikantaza), men ogsŒ i alt hvad man til daglig foretager sig.
Den ideelle tilstand kaldes shinjin datzuraku eller sj¾l og legeme faldet af, hvilket vil sige at oph¾ve selv-bevidstheden eller bevidsthedens refleksive aktivitet. Man mŒ l¾re at gŒ uden at bruge benene og vaske op uden at bruge h¾nderne. Det g¾lder i det daglige om ikke at v¾re adskilt fra det, man g¿r. Det, som skaber engagement og spontanitet, er, at bŒde subjekt og objekt er faldet af.
Den der har realiseret sig selv og blevet en buddha kender dharmaen. Ordet dharma har flere betydninger, men i denne sammenh¾ng kan vi overs¾tte det med sandheden eller naturens orden. Det er loven om alle tings indbyrdes afh¾ngige opstŒen og forandring.
Naturen er et ¿kologisk system, hvor alle ting er gensidigt afh¾ngige af hverandre. Intet eksisterer uafh¾ngigt af noget andet, intet er frigjort fra alt og alle, intet er helt autonomt. Alle levende v¾sner og ting er ¿kologisk betinget af milj¿forhold - i sidste instans af alt andet.
Det at v¾re en buddha betyder derfor, at man har erkendt, at man ikke er adskilt fra naturens ¿kologiske lovm¾ssighed, som er naturens funktionelle v¾sen. Det ¿kologiske f¾llesskabs totalitet er ikke forskellig fra livets vŒgne nuv¾renhed eller bevidsthedsrummets tomhed.
I buddhismen hedder dette f¾llesskab en sangha, og derfor er sangha ikke alene et f¾llesskab af buddhister, men i videre forstand et f¾llesskab af alle levende v¾sner som i gensidig ¿kologisk samvirke hj¾lper og st¿tter hverandre med at opretholde livet pŒ jorden. Sangha er ultimativt set biosf¾rens levende f¾llesskab og jordhusholdning.